Umelo vytváraný pocit viny

Generálna dozorkyňa ECAV na Slovensku Renáta Vinczeová sa snaží vyvolať pocity viny u veriacich v cirkevných zboroch, lebo vraj oni sú vinní, ak ich farár má malý plat, pretože neposielajú peniaze do Fondu finančného zabezpečenia (FFZ).

  1. Cirkevný zbor (ďalej len CZ) nie je zamestnávateľom. Preto by sa to malo zmeniť a finančný transfer od štátu by bolo užitočnejšie posielať priamo do CZ.
  2. Napriek tomu, že CZ nie je zamestnávateľom, poskytuje farárovi cez vokátor oveľa viac ako zamestnávateľ.
  3. Financie nie sú z Generálneho biskupského úradu ECAV na Slovensku (ďalej len GBÚ), ale od štátu, teda od daňových poplatníkov, teda od nás všetkých. To sú prvé financie aj od veriacich.
  4. Druhé financie sú pre CZ na jeho chod a opravy. Ďalšie financie od veriacich idú na plnenie vokátora: ubytovanie, energie, poplatky, niekde aj cirkevné auto.
  5. Popritom sú ešte rôzne poplatky pre seniorát, dištrikt, zbierky na pomoc iným. To sú ďalšie financie poskytované členmi CZ.
  6. Každý cirkevný zbor môže priamo prispieť na zvýšenie platu svojho farára a nie je potrebné pritom nerozumne hovoriť klamstvá typu „CZ to robí načierno“. V CZ vedia aj túto položku ošetriť, teda priznať a zdaniť atď.
  7. V neposlednom rade si je potrebné priznať, že to zvýšenie platu sa oplatí akurát tým, čo sú v rôznych funkciách, a tak spolu sa im naakumulujú zaujímavé finančné čiastky. Obyčajný farár na tom veľa nezíska.
  8. Podľa Vinczeovej je vraj Fond finančného zabezpečenia (FFZ) nie veľmi šťastné riešenie, ale nič lepšie nevedia a vyzýva, aby ak niekto má lepšie riešenie, tak im to povedal.
  9. Generálny biskup Ivan Eľko zase tvrdí, že všetko bolo prediskutované na synode a nikto vraj nemôže povedať, že nebolo.
  10. Pripomeňme si niečo z neférového konania. Ak sa dvaja dohadujú, zhodnú a rozhodnú z titulu moci o niekom treťom (s ktorým sa tí dvaja nechcú baviť), že ho podvodne oberú o financie aj takým spôsobom, že prijmú zákon, ktorý poškodzuje toho tretieho, asi to nie je v poriadku. (Paralela štát – občan nie je namieste. Pretože veriaci sú aj občania štátu a platia dane, z ktorých štát odvádza financie cirkvám.)
  11. Nedá sa tvrdiť, že v cirkvi sú dobré hodnoty, ak niekoho okrádame a ešte sa mu následne vyhrážame trestami. Odôvodňuje sa to prijatým zákonom, ktorí si vymysleli a násilne presadili s cieľom získať financie tretej strany. Pritom sa konalo o nás (cirkevné zbory) bez nás podľa hesla: Dajte nám svoje peniaze a my sa o ne postaráme.
  12. Nikto nikoho nedelegoval , aby mohol svojvoľne rozhodovať o financiách či záväzkoch cirkevného zboru, na čo ho CZ nesplnomocnil.
  13. To sa týka aj synody. Ani manželia nerozhodujú o financiách partnera svojvoľne bez jeho súhlasu. Nerozhodujú ani o financiách tretej osoby (ktorá im nedala súhlas) len preto, lebo ju poznajú.
  14. Financie CZ nie sú financiami vyšších cirkevných organizačných jednotiek (COJ).
  15. Sú majetkom veriacich daného CZ.
  16. Zmätok, ktorý nastáva pri presunoch financií z FFZ hore-dole, keď sa z neho platí všetko možné, si vedia predstaviť len účtovníci a ekonómovia, ktorí z toho majú bolenie hlavy.
  17. Povinnosti zamestnávateľa voči zamestnancom stanovuje Zákonník práce, ktorý je v cirkvi podivne interpretovaný a funguje ako v začarovanej krajine – ako to vyhovuje len zamestnávateľovi, pričom zamestnanci žijú v právnej neistote.
  18. Zamestnávateľ obviňuje subjekt, teda cirkevný zbor, ktorý nie je zamestnávateľom farára, že je vinný za malý plat toho, kto nie je jeho zamestnancom.
  19. To akoby firma vyčítala rodičom ich zamestnanca, že do ich firmy neposielajú peniaze na zvýšenie platu ich syna, teda zamestnanca danej firmy.
  20. Ani vedenie cirkvi, ani synoda nemajú právo nárokovať si na financie či majetok CZ pod akoukoľvek zámienkou. Ani pod zdaním domnelého práva. Pozri Desať Božích prikázaní a zákony štátu.
  21. Medzi veriacimi má ísť o ochotu komunikovať so všetkými, a tá nebude, ak niekto niekoho chce násilím o niečo obrať a ešte sa pritom obhajovať, že koná pre dobro cirkvi.
  22. Neprospieva to dobrému menu cirkvi a budovaniu komunity kresťanov v celej cirkvi.
  23. Generálna dozorkyňa má v tom zmätok, keď žiada, nech niekto iný predloží lepší plán.
  24. O chvíľu tu už nebude žiaden plán ani možný, pretože CZ nebudú mať financie ani na svoju základnú činnosť.
  25. Ak sú na poslednom mieste platy farárov, hoci sa deklaruje niečo iné, potom sa netreba čudovať narastajúcej nedôvere, frustrácii a neochote na niečom sa podieľať.
  26. Ak si kúpim auto, chatu a až na poslednom mieste myslím na svoje deti a následne nemám ani na jedlo, tak je divné tvrdiť, že sa nedá nič iné robiť. Pritom sa ani nič nechce meniť ani šetriť a hľadať cesty predovšetkým k sebestačnosti cirkevných zborov.
  27. Rezerva FFZ by bola určite väčšia (ak vôbec nejaká je), ak by sa plnil pôvodný deklarovaný účel. Ak by sa z neho neplatili odmeny, programové ciele a aj to, čo je povinnosťou zamestnávateľa. napr. stravné lístky.
  28. FFZ bol prezentovaný ako pomoc pre farárov a teraz vidíme, že to bol len trik, ako získať peniaze z CZ a použiť ich aj na iné veci, ktoré sú z neho financované.
  29. Devastuje sa majetok CZ. Čas dá za pravdu týmto slovám, keď sa CZ nebudú zaujímať o to, čo je ich vlastníctvom.
  30. Týmto všetkým neláskavým konaním a ignorovaním práv CZ sa narušili mnohé veci v živote cirkvi.
  31. Výzvy k aktívnemu konaniu z úst predsedníctva už mnohým veriacim znejú ako hudba smrti, nakoľko zažili to, že ich pomoc, ochota a dary boli zneužité, zavrhnuté a nechcú sa podieľať na likvidácii cirkvi pod rúškom „viery“.
  32. V neposlednom rade sa tu nepodporuje snaha o silné CZ. Skôr je tu snaha neadekvátne riadiť CZ a zasahovať do ich života, ako aj do života jednotlivcov – všetko v negatívnom zmysle.
  33. Otázka posilnenia viery evanjelikov skĺzla do aktivít, ktoré síce propagujú kresťanstvo, ale hrajú na strunu určitým skupinám, ktoré sa domnievajú, že len ten ich spôsob prezentácie viery Pán Boh akceptuje, no v realite pravú vieru – či lepšie povedané: úprimnú vieru – neakceptujú a očakávajú podporu tých, ktorí agresívne vystupujú na synode aj celkovo voči evanjelikom.
  34. Farári ako zjednocujúci prvok v CZ absentujú, nakoľko nepochopili svoju úlohu v danom čase a mieste. Preto jedno kážu z kazateľníc a iné podporujú.
  35. V neposlednom rade farári nehovoria otvorene zo strachu z trestov, čo je vrcholom devastovaného prostredia v cirkvi.
  36. Iní nehovoria pravdu preto, lebo túžia po funkciách a nechcú o ne prísť, lebo im to dáva pocit, že pre cirkev niečo robia. Nechcú si vytvárať nepriateľov povedaním pravdy.
  37. Ďalší sa tvária nenápadne, aby si ich nevšimli vrchnosti a nedávali im otázky napríklad typu: Som tvoj biskup? Alebo: Uvedomuješ si, že ak nebudete platiť, nebudeš zborový farár?
  38. Chýba úcta k životu, a predovšetkým viera v Pána cirkvi Ježiša Krista. Ak sa na Boha zabudne a koná sa inak, hovorí sa tomu bezbožnosť. Chuť po moci a sláve je zjavne opiátom aj v takom svätom prostredí, akým by cirkev mala byť.
  39. Prejavuje sa to najmä v situáciách, keď sa nevie, ako ďalej alebo ak sa chce udržať moc za každú cenu – aj za cenu hanobenia evanjelikov.
  40. Ak by úcta k Bohu a človeku bola prítomná na cirkevných grémiách, vtedy by aj financovanie cirkvi, jej podpora či akokoľvek to nazveme, mohlo vyzerať inak.
  41.  Ani Fond finančného zabezpečenia by nikdy nevznikol v takej forme a prezentácii, ako je to teraz – na škodu cirkvi a jej dôveryhodnosti do vnútra cirkvi aj navonok.
  42. Namiesto kávičky by bolo potrebné naliať si čistého vína!

Ilustračné foto: K. Mitch Hodge on Unsplash

Asloz
Všeobecné podmienky cookies

Táto webová lokalita používa súbory cookie, aby sme vám mohli poskytnúť najlepšiu možnú používateľskú skúsenosť. Informácie o súboroch cookie sú uložené vo vašom prehliadači a vykonávajú funkcie, ako napríklad rozpoznanie vás pri návrate na našu webovú stránku a pomáhajú nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webovej stránky sú pre vás najzaujímavejšie a najužitočnejšie.

Všetky nastavenia súborov cookie môžete upraviť tak, že prejdete na záložky na ľavej strane.