Prichádza
Veľký piatok
„Hosana! Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom, Kráľ izraelský!“
J 12, 13b
Tento text, tieto slová patria ku Kvetnej nedeli, k Ježišovmu príchodu do Jeruzalema, nie ku dňu ukrižovania, ktorý sa nám snaží sprítomniť Veľký piatok. K Veľkému piatku patrí volanie „Ukrižuj!“ – nátlak na Piláta, aby rozhodol v súlade s prianím Ježišových nepriateľov.
Je však dobré a prospešné pripomenúť si aj pod golgotským krížom tieto dva druhy nadšenia, alebo možno presnejšie povedané dva zdroje, dve príčiny nadšenia.
Prvým je Ježišov príchod do Jeruzalema, ktorý sa spája s očakávaním veľkej udalosti obnovenia izraelského kráľovstva. V Ježišovi mnohí videli návrat – dnes by sme povedali – mytologického kráľa Dávida – zakladateľa. Obnoví kráľovstvo, kde nebude cudzích vládcov, žiaden rímsky cisár, žiadni jeho miestodržitelia, žiaden Pilát, žiadni násilní uchvatitelia moci. „Hosana!“ Konečne! Sláva! Kto by z takej udalosti nebol nadšený!?
Druhý zdroj, druhá príčina nadšeného vykrikovania „Ukrižuj!“, je v túžbe po zbavení sa toho, ktorý by mohol rušiť zavedený poriadok a dané autority, ktorý si dovolil siahnuť na česť a postavenie náboženských i národných vodcov. Túžba po zbavení sa neprispôsobivého – slovami neskorších vládcov – kacíra. Chceme mať kľud a pokoj, nepotrebujeme narušiteľa nášho pre nás vhodne usporiadaného sveta. Preč s ním, ukrižovať, zbaviť sa toho, ktorý prináša a spôsobuje ťažkosti.
Často sa vykladači a kazatelia pri týchto dvoch volaniach pripomínaných vo Veľkom týždni dostanú ku konštatovaniu zmeny, ktorá sa s ľuďmi v Jeruzaleme udiala, ako sa v priebehu dní tí, ktorí vítali Ježiša a volali mu na slávu, zmenili na nenávistníkov túžiacich po jeho odstránení. Primeranejšie by asi bolo pripustiť, že nešlo o tých istých ľudí, ale o dve rôzne skupiny. Jedni boli Ježišovi prívrženci, druhí jeho neprajníci. Neprajníci mohli byť pri jeho príchode do Jeruzalema, ale nedostali sa ku verejnému prejavu odporu, len k spriadaniu intríg. Prívrženci boli iste aj pri Ježišovom ukrižovaní, ale len nemo pozerali na dianie, s ktorým nepočítali a ktorému nerozumeli. Ich čas opätovného verejného priznania sa k tomu, ktorý prišiel v mene Pánovom, nastal až po jeho návrate vo vyznaní: Kristus vstal z mŕtvych!
Kristov príbeh je večný, sme doň vtiahnutí, či chceme alebo nechceme. Základná otázka pre nás zostáva: Sme jeho prívrženci, alebo neprajníci?
Prichádza dnes už nie do Jeruzalema, ale do sveta každej generácie a každého jednotlivca. Buď ho privítam a hlásim sa k jeho životu lásky, odpustenia a milosrdenstva, alebo sa snažím zbaviť sa Učiteľa, ktorý svojím milosrdenstvom, láskou a odpustením ohrozuje môj zabehnutý systém egoizmu a samospravodlivosti.
Slávime ukrižovaného alebo vzkrieseného?
Modlitba:
Pane, Ty žiješ a my chceme žiť s Tebou. Oslavovať Ťa dnes, vždy, na veky. Amen.
Mgr. Daniel Midriak
evanjelický a. v. farár
Ilustračné foto: Roman Denisenko on Unsplash