Život v klamstve nie je kresťanský

Ivan Eľko ešte ako synodál resp. presbyter bol do roku 2018 známy tým, že kauzy a škandály spojené so spoločnosťou Reformata bagatelizoval resp. zakrýval. A konateľov Vladimíra Daniša a Jaroslava Mlynára, ktorí túto funkciu vykonávali do roku 2014 obhajoval. A veľmi sa to, bohužiaľ, nezmenilo ani po jeho zvolení do funkcie generálneho biskupa. Tento jeho – dnes už otvorene môžeme povedať, že toxický – postoj sa dokonca nezmenil ani po vypracovaní a schválení správy synodálnej komisie na preskúmanie hospodárenia spoločnosti Reformata (na Synode 2019).

Aj napriek tomu, že táto správa synodálnej komisie jasne pomenovala zlyhania pri správe majetku, rovnako ako aj nezákonné praktiky pri vedení účtovníctva Ivan Eľko aj naďalej tvrdohlavo obhajoval vtedajších konateľov (roky 2012-2014) vrátane účtovníčky Jany Danišovej, sestry Vladimíra Daniša. Najvýraznejšie táto obhajoba vyznela v správach predsedníctva ECAV na Synodu, kde zároveň otvorene útočil a nepravdivo obviňoval tých, ktorí požadovali vyvodenie dôsledkov za tieto nezákonné praktiky a veľké finančné (ako aj morálne) straty. Ivan Eľko zjavne využíval situáciu, že na Synode len ťažko externý návštevník dostane slovo, a teda že môže hovoriť čo chce. Pretože si to nebude nik overovať, nik mu nebude protirečiť…

Klamanie č.1: Čo robí Vladimír Daniš znova v Reformate

Do tejto kategórie patrí aj obhajoba znovuprijatia Vladimíra Daniša do Reformaty v čase, keď bol konateľom Branislav Rybnikár. Ten sa do funkcie konateľa dostal po odvolaní Štefana Sabola, ktorý do Reformaty zaviedol transparentnosť, legislatívne a finančne čisté vzťahy, a tiež efektívne hospodárenie. Pre úplnosť je potrebné dodať, že Štefana Sabola neodvolal a Branislava Rybnikára do funkcie nemenoval nik iný, ako predsedníctvo ECAV, a teda Ivan Eľko a Ján Brozman.

Vladimír Daniš bol znovuprijatý do Reformaty aj napriek tomu, že s touto spoločnosťou viedol dva súdne spory, napriek uzneseniu Synody o vymáhaní pokuty od bývalých konateľov (Mlynár, Daniš), a tiež napriek trestnému oznámeniu, ktoré súviselo s nezákonným a špekulatívnym vedením účtovníctva. Nebola vyšetrená žiadna z majetkových káuz, v tomto smere neboli vyvodené žiadne dôsledky, a teda niet divu, že takáto personálna politika Branislava Rybnikára vyvolala na Synode 2020 pohoršenie. Obhajoby sa teda znova ujal Ivan Eľko, ktorý sa snažil tento nemorálny až šialený krok konateľa obhájiť takto:

On tam robí majstra. Ktorý tam dáva pozor na jedného Róma, aby pozametal a prenesie mech cementu. Alebo čosi. On neprichádza do činenia so žiadnymi papiermi ani peniazmi.

A ako to bolo naozaj? Podľa viacerých ľudí v tom čase pracujúcich na generálnom biskupskom úrade bol častejšie v kancelárii práve Vladimír Daniš ako Branislav Rybnikár. Veď to predsa všetko až príliš dobre poznal! Keď bol Branislav Rybnikár neskôr z funkcie konateľa odvolaný – okrem iného za neplnenie uznesení Synody vo veci Reformaty, tak v zápise z nasledujúcej Synody 2022 bolo uvedené:

Br. Hyben spomenul tiež kontroverzie pri odovzdávaní úradu. Br. Daniš odovzdal na osobnom stretnutí sformátovaný notebook (dňa 12.10.2021), z ktorého nebolo možné vytiahnuť žiadne údaje. Branislav Rybnikár odovzdal časť agendy a pečiatku spoločnosti až 20.10.2021 aj napriek tomu, že k oficiálnemu odovzdávaniu úradu došlo 25.8.2021. V tejto agende odovzdal aj disk zálohy účtovníctva z roku 2015-2019, ku ktorému sa však súčasní konatelia nevedia dostať, keďže nemajú heslo. Br. Hyben spomenul tiež skutočnosť, že p. Rybnikár zneužil prístup do portálu finančnej správy v čase, keď už nebol konateľom a urobil podanie na obnovu konania na Daňový úrad SR. Predmetom tohto konania je aj kontroverzná nájomná zmluva, o ktorej nikto nevie či existuje alebo nie.

To znamená, že odovzdávania kancelárskej agendy pri zmene konateľov sa evidentne zúčastnil aj Vladimír Daniš, čo  dokonale spochybňuje manipulatívne vyjadrenie Ivana Eľka zo Synody 2020. Takže buď Ivan Eľko nevie o čom hovorí alebo synodálov jednoducho klame. Za týchto okolností mal okamžite odstúpiť už v roku 2022, a nie znova kandidovať za generálneho biskupa!

Vladimír Daniš v podstate použil rovnaký spôsob odovzdávania „dát“ ako v roku 2014, keď boli spolu s Jaroslavom Mlynárom odvolaní z funkcie konateľov. Elektronickú verziu účtovníctva neodovzdali vôbec, a papierová vykazovala zásadné nedostatky a nekonzistentnosť. A pritom tom všetkom sa tieto podklady salámovou metódou odovzdávali viac ako jeden rok! Čo neskôr vyústilo do Daňovej kontroly, dorúbenia dane a pokuty pre spoločnosť Reformata.

V tomto kontexte je tiež potrebné dodať, že konateľ Branislav Rybnikár počas svojej funkcie stiahol súdny spor Reformaty voči bývalej účtovníčke Jane Danišovej o vydanie elektronickej formy účtovníctva (späťvzatím žaloby). A predsedníctvo ECAV v zastúpení Ivan Eľko a Ján Brozman, ako jediný spoločník Reformaty, voči tomu vôbec neprotestovali, skôr naopak!

Tak sa zastupujú záujmy spoločnosti?! Tak sa hľadá pravda?! Nevidno tu ani záujem o ECAV, ani snahu o efektívnu ekonomiku ani morálku!

Klamanie č.2: Kontroverzná zmluva

Z vyššie uvedeného citátu (zápis zo Synody) je zrejmé, že Branislav Rybnikár spolu s Vladimírom Danišom začali v roku 2020 narábať s nejakou podivnou nájomnou zmluvou „o ktorej nikto nevie či existuje alebo nie“. O rok neskôr sa aj samotný Ivan Eľko oháňal touto zmluvou (týmto papierom, presnejšie podivnou a nekvalitnou fotokópiou) na Synode v Trenčianskych Tepliciach s tým, že

Kebyže tento papier je daňovej kontrole predložený, tá pokuta, teda to dodanenie by nebolo, nebola by pokuta, nebolo by ani penále, nebolo by tých slávnych 70 000, ktoré sme akoby vyhodili len tak, no a z ktorých sa potom politicky profitovalo, lebo na základe tohto daňového doplatku, pokuty a penále tuná bolo potom škandalizovaných roky celý rad ľudí…

Uvedené vyjadrenie je už na prvý pohľad tendenčné a manipulatívne. Asociácia slobodných zborov opakovane poukazovala na to, že táto zmluva je viac ako pochybná a vôbec nezapadá do kontextu zmlúv, ktoré uzatvárala spoločnosť Reformata. Jej podpis za ECAV poprel ako vtedajší generálny biskup Miloš Klátik, tak aj generálny dozorca Pavel Delinga. O dva roky pri diskusii v cirkevnom zbore Michalovce Ivan Eľko na priamu otázku priznal, že originál tejto zmluvy neexistuje, pričom hovoril niečo o tom, že „my ho ešte stále hľadáme“. A vzhľadom k tomu, že ho už štyri roky hľadajú, a tiež k viacerým ďalším závažným pochybnostiam sa s vysokou pravdepodobnosťou jedná o falošnú zmluvu!

Avšak aj keby takáto zmluva existovala, vyjadrenie Ivana Eľka by aj tak nebolo pravdivé. Odpisy majetku boli totiž len jednou z mnohých vecí, na ktoré daňová kontrola poukázala. Ivan Eľko si preto úplne oprávnene na tej istej Synode vypočul napomenutie „aby neklamal“ a „konečne začal hovoriť pravdu“!

Klamanie č.3: Súd

Hoci vo vyššie uvedenom vyjadrení zo Synody Ivan Eľko hovorí o „slávnych 70 000, ktoré sme akoby vyhodili len tak“, na okresnom súde v Bratislave už znova hovorí niečo úplne iné. A to aj napriek funkcii, ktorú zastáva, a tiež napriek tomu, že klamanie na súde – pod prísahou je veľmi vážna vec. Na súde Ivan Eľko po vystúpení Jána Meňkyho aj tak vyhlásil, že „Reformata žiadnu pokutu vo výške 70 000 eur nezaplatila“!!!

Potrebujú tieto vyjadrenia ešte nejaký komentár? Veď zjavne nie sú ani pravdivé, a ani konzistentné!

Avšak na celej záležitosti nie je najhoršie len to, že generálny biskup klame, ale to, že sa týmto klamstvom snaží umlčať svojho brata v Kristu, ktorý volá po pravde a spravodlivosti! Chceme sa v tejto súvislosti Ivana Eľka spýtať, že odkedy do evanjelickej vierouky patrí pravidlo, „účel svätí prostriedok“?! To ste už zabudli aj na text z Matúša 5,16 (ktorý je dokonca súčasťou evanjelickej liturgie), ktorý nám hovorí, „Tak svieť vaše svetlo pred ľuďmi, aby videli dobré skutky a velebili vášho Otca, ktorý je v nebesiach?!

A to ani zďaleka nie je všetko …

Z ďalších hrubých prešľapov Ivana Eľka by sme ešte mohli spomenúť (spolu s Jánom Brozmanom) podpis dokumentu, kde generálne predsedníctvo súhlasí s čiastočným zatienením cirkevnej budovy na ulici Svoradove! Uvedené potvrdenie pre investora na susednom pozemku bolo však vystavené bez prerokovania a súhlasu príslušných cirkevných grémií, a dokonca tento dokument nebol založený ani v registratúre ECAV, ani v registratúre Reformaty. Ak by nové vedenie Reformaty nesúhlasilo (stiahlo súhlas s týmto podpisom) cirkvi by mohla hroziť pokuta až vo výške cca 1 mil. Eur!

O tom, že Ivan Eľko odmietol odpovedať na otázku, či bol osobne tento dokument úradne potvrdiť na Obecnom úrade v Drienovskej Novej Vsi (kde je starostom Ján Brozman) si urobte svoj názor sami. Keďže v tomto prípade na seba úlohu hriešnika zobral sám Ivan Eľko, obhajoby sa tentokrát ujal druhý biskup, a to Ján Hroboň. Avšak rovnako pomýlene, nebiblicky a nešťastne keď sa vyjadril v tom zmysle, že cirkev nestojí na Svoradovej 1, ani na Svoradovej 3, ani na Fonde finančného zabezpečenia, ale na Pánovi Ježišovi Kristovi! Lenže keď súčasné vedenie nezvláda ani správu majetku, tak ako chce zvládať správu celej cirkvi, a to najmä vieroučne?!

Mohli by sme tiež spomenúť rovnako zúfalú obhajobu Jána Gaspera po odhalení škandálov v Evanjelickej diakonii, kde Ivan Eľko už tradične na nesprávnej strane „bojoval do poslednej chvíle“. Zmena jeho postoja sa prejavila až vtedy, keď to bolo už naozaj neudržateľné, a muselo aj – napriek úsiliu Ivana Eľka – dôjsť k zmenám! A takýchto prípadov zlyhania najvyšších predstaviteľov ECAV he možné nájsť oveľa viac!

Tých, ktorí požadujú morálne, efektívne a transparentné šafárenie Ivan Eľko ohovára a prenasleduje. A ako dopadli tí, ktorí sú za tieto kauzy zodpovední? Ján Gasper stále užíva cirkevný byt na Palisádach, Vladimír Daniš je správcom rekreačného zariadenia Matejková, a Branislav Rybnikár je stále členom Generálneho presbyterstva. A otázka stojí tak, či sa vo vedení cirkvi, v generálnom presbyterstve či na Synode nenájde ani jeden spravodlivý, ktorý by sa proti tomu ozval? Nenájde sa ani jeden, ktorý bude protestovať proti tomu, aby Ivan Eľko po týchto všetkých zlyhaniach znova kandidoval za generálneho biskupa?!

Zneváženie Evanjelickej cirkvi ako cirkvi Kristovej!

Či Ivan Eľko zabudol, že o evanjeliu a hodnotách netreba len hovoriť, ale že podľa nich je potrebné aj žiť?! Aký signál chce evanjelikom a vo všeobecnosti ľuďom vo svete týmto svojím nemorálnym správaním vyslať: o tom, že nie je možné žiť v spravodlivosti resp. o neochote žiť podľa evanjelia, čestne a pravdivo?! Tu nejde len o nejaké mená a ľudí, ale o samotné kresťanské spôsoby, o život v cirkvi, o klamstvá, podvody, zákernosti a zlomyseľnosti. A tiež o ohováraní každého, kto chce v cirkvi po kresťansky žiť!

A to všetko kvôli láske k mamone, ktorej niektorí podriadili svoj život do tej miery, že sú ochotní klamať, podvádzať a intrigovať do tej miery, že dehonestujú a poškodzujú samotnú Evanjelickú cirkev augsburského vyznania, za ktorú sú zodpovední!

Každý veriaci evanjelik vie, že takéto problémy sa neriešia na kávičke, ani na predvolebných (v podaní súčasných mediálnych agentov ECAV) už tradične sterilných a bezzubých diskusiách. Aj preto, je hanbou, že kandidačná porada, ktorá od roku 2018 vyradila viac ako 12 bezúhonných kandidátov, nechala po tom všetkom prejsť Ivana Eľka do volieb.

Ale pokánie, sebareflexia a náprava chýba najmä na strane Ivana Eľka. Ktorý by sa viac ako vážne mal zamyslieť nad témou Kajúcej nedeľe, ktorou je „neprijatá milosť Božia“. Keby mu na Evanjelickej cirkvi záležalo nikdy by za týchto okolností znova nekandidoval. Aj preto by sa mal stiahnuť, konať pokánie, a umožniť kandidovať na túto funkciu iným, ktorí o evanjeliu nielen hovoria, ale chcú podľa neho aj žiť. Na slávu nášho Pána Ježiša Krista, a na spasenie ľuďom okolo nás!

Beda tým, ktorí ťahajú vinu povrazmi ľahkomyseľnosti a hriech vozovými lanami. Ktorí hovoria: Nech sa ponáhľa, nech sa urýchli Jeho dielo, aby sme ho videli. Nech sa priblíži a splní rada Svätého v Izraeli, nech ju poznáme. Beda tým, čo na zlé povedia: Dobré, a na dobré: Zlé, ktorí tmu menia na svetlo a svetlo na tmu, trpké na sladké a sladké na trpké. Beda tým, ktorí sú múdri vo vlastných očiach a sami pred sebou sú rozumní. Beda hrdinom v pití vína a silákom v miešaní opojného nápoja, ktorí ospravedlňujú zločinca za úplatok a spravodlivosť spravodlivým odnímajú. Preto, ako slamu stravuje plameň ohňa a ako seno klesá v plameni, tak ich koreň bude ako hniloba a ich kvet vzlietne ako prach. Lebo zavrhli náuku Hospodina mocností a pohrdli rečou Svätého v Izraeli. Iz 5,18-24

Asociácia Slobodných zborov
Evanjelickej cirkvi a. v. na Slovensku

Ilustračné foto:jacqueline macou z Pixabay