Tohtoročné voľby v ECAV charakterizuje plno špiny, nenávisti a ohovárania, ale som veľmi prekvapený z toho, že nikto z tých ktorí čítajú Božie slovo, či sa už jedná o farárov, alebo radových veriacich sa neozve proti tomu, že naša cirkev sa chce opäť pustiť po ceste, ktorá zjavne protirečí Božiemu slovu. Alebo už azda v dnešnej „modernej“ dobe Božie slovo pre nás evanjelikov neplatí ? My evanjelici sme si vždy zakladali na tom, že sme verní Písmu, že pre nás Biblia, čiže Božie slovo je prameňom viery a pravidlom života. Tak si odpovedzme teraz priamo na rovinu: je ešte dnes pre nás Božie slovo autoritou ? Alebo si z neho vyberáme už iba to, čo sa nám práve hodí ? Ak Božie slovo hovorí na duchový úrad žien jasné: NIE !!! ale nejakí „múdri teológovia“ povedia, že tento text Písma je podmienený dobou a preto ho nemusíme brať až tak veľmi vážne… tak sa teda pýtam, kam sme sa to dopracovali v tej našej cirkvi, keď „ľudská múdrosť“ má v cirkvi väčšiu váhu ako Písmo ?
Pán Ježiš si vyvolil 12 učeníkov – Mt: 10 a neskôr si vyvolil aj iných 70 učeníkov, ale nikde sa nehovorí o tom, že by medzi nimi boli aj ženy.
Vo Svätom Písme máme jasne napísané: Ako vo všetkých zboroch kresťanských, tak aj vo vašich zhromaždeniach ženy nech mlčia, lebo sa im nedovoľuje hovoriť… lebo je neslušné, keď žena hovorí v cirkevnom zhromaždení. 1. Kor: 14, 33 – 35.
Apoštol Pavel hovorí: Nedovoľujem však žene vyučovať… 1 Tim: 2, 12
Ďalej píše: Biskup má byť muž jednej ženy… 1 Tim: 3, 2
Ak niekto v cirkvi chce dnes presvedčiť veriacich o tom, že zvolenie ženy za biskupku je v poriadku, že to čo je Písmom zakázané, je vlastne v cirkvi dovolené, lebo niekto „múdry“ to tak povedal a rozhodol a že čierne, je vlastne biele, tak to už nepotrebuje ani komentár.
Jeden br. farár mi na obranu ordinácie žien citoval z Písma: že vraj už nie je ani muž, ani žena, ale všetci sme jedno v Kristu Ježiši. A ja som mu už vtedy povedal, že ak toto slovo Písma začneme prekrúcať podľa svojej potreby, tak nebude ďaleko ten čas, keď ho začnú prekrúcať aj zástancovia homosexuálnych partnerstiev a až je to tu – aj v našej ECAV.
Zvolením ženy za biskupku, by sme sa sami vyčlenili z hlavného prúdu historického kresťanstva. Pre svetové spoločenstvo katolíckych, pravoslávnych, starovekých orientálnych kresťanských cirkvi, ako sú napr. koptská, či arménska cirkev, ale aj pre mnohých luteránov, by sme stali len denominačnou odnožou. A niečo také, ako vzájomné si uznanie duchovného úradu v cirkvi, alebo možnosť pristúpiť k Večeri Pánovej v iných cirkvách, by sa od nás na míle vzdialilo. Inak stoji za pozornosť aj to, že duchovný úrad žien neodmietajú len veľké historické cirkvi ako sú katolíci, či pravoslávni, ale odmietajú ho aj mnohé protestantské denominácie, ktoré vzišli z evanjelickej cirkvi v rámci tzv. prebudeneckého hnutia, ako napr. Cirkev bratská.
Kňazská vysviacka žien, je moderný fenomén, ktorý začali praktizovať niektoré protestantské cirkvi v druhej polovici 20 storočia. Naša cirkev bola jedna z prvých vo svete, ktorá uzákonila kňazskú vysviacku žien a rozhodla sa tak napriek tomu, že kresťanská cirkev nič také za svojej 1900 ročnej histórie nepoznala. Porušila tak nielen starú takmer 2000 ročnú tradíciu, ale konala priamo proti Písmu svätému.
Ak sa pozrieme do histórie na vývin v jednotlivých protestantských cirkvách, ktoré prijali kňazské vysviacky žien, tak vidíme, že tieto cirkvi sa dnes nachádzajú v hlbokom duchovnom aj morálnom úpadku.
Dánska evanjelická cirkev povolila kňazské svätenie žien od roku 1947 a v roku 1995 si zvolila prvú ženu za biskupku. Od roku 2012 umožňuje dánska evanjelická cirkev cirkevné požehnanie párom rovnakého pohlavia.
Švédska cirkev od roku 1958 ordinuje ženy do úradu duchovných a v biskupskom zbore má aj viaceré ženy biskupky. V roku 2007 začala táto cirkev ako prvá na svete schvaľovať oficiálne spolužitie homosexuálnych párov a o dva roky neskôr pristúpila táto cirkev na uzatváranie manželstva osôb rovnakého pohlavia.
Cirkev československá husitská, ktorá mala prvú kňazskú vysviacku ženy v r. 1947, prvú biskupskú vysviacku ženy v r. 1999 a dnes má asi polovicu kňazov ženského pohlavia, zaznamenala asi najväčší úbytok veriacich zo všetkých kresťanských cirkvi v ČR. K tejto cirkvi sa pri sčítaní ľudu v r. 1950 prihlásilo 946 813 veriacich a pri sčítaní ľudu v r. 2011 už len 39 276 veriacich.
A teraz sa pozrime na našu ECAV, ktorá vysvätila prvú ženu farárku v r. 1951 a podľa br. Holčíka má 46 % kňazov ženského pohlavia. Ak porovnáme sčítanie ľudu z rokov 2001 a 2011, tak sme zaznamenali v našej ECAV najväčší % – tuálny úbytok veriacich zo všetkých kresťanských cirkvi v SR.
Ukážte mi jednu cirkev, ktorá má kňazskú, alebo biskupskú vysviacku žien a táto cirkev by duchovne napredovala ? Ukážte mi jednu cirkev, ktorá má kňazskú, alebo biskupskú vysviacku žien a bola by strážcom čistého evanjelia a mravnosti podľa Božieho zákona ? Ukážte mi jednu cirkev, ktorej tento jasný odklon od Písma nejako pomohol ?
Keď sestra seniorka K. Hudáková pred časom reagovala v EPST na kauzu Pavlus, tak vôbec nespochybnila prácu br. Pavlusa. Možno je to výborný farár, ktorý vie pracovať s deťmi i s mládežou, možno je výborný liturg i kazateľ, možno by mnohých ľudí priviedol ku viere v Krista. Ale to, čo sestra seniorka Hudáková spochybnila, ak si to dobre pamätám – ??? je to, že jeho postoj nie je v súlade s Božím slovom. Ja nechcem ani v najmenšom spochybniť prácu, ktorú naše sestry farárky v kňazskej službe vykonávajú. Mnohé ktoré osobne poznám, svoje poslanie vykonávajú s veľkou láskou a zodpovednosťou. Mnohé z nich svoju prácu vykonávajú možno lepšie ako muži, ale napriek tomu sa pýtam: je to v súlade s Božím slovom ? Mne tu nejde o konkrétne mena, o nejaké osoby, ale o podstatu veci, či je kňazská služba žien v cirkvi v súlade s Božím slovom.
V 1. Sam: v 13 kap. čítame o kráľovi Saulovi, ktorý pred bojom priniesol obeť Hospodinovi. Keď Samuel neprichádzal, tak sa kráľ rozhodol, že obeť prinesie on. Keď neskôr prišiel Samuel, tak povedal Saulovi: Čo si to urobil ? Nerozumne si konal, lebo si nezachoval prikázanie Hospodina, svojho Boha, ktoré ti dal. Hospodin by bol potvrdil tvoje kráľovstvo nad Izraelom naveky. No teraz tvoje kráľovstvo neobstojí, preto že si nezachoval, čo ti prikázal Hospodin.
Saul, aj keď bol kráľom, nemal právo stáť pri oltári a prinášať obete Bohu. To z Hospodinovho príkazu smel robiť iba kňaz. Z nášho ľudského pohľadu sa možno nič také hrozné nestalo. Saul predsa obetoval Hospodinu, na oslavu Božieho mena. Ale Boží zákon, je Boží zákon a ani kráľ nemal právo stáť pri oltári, lebo to bolo poslaním kňazov a tak prišiel za to trest od Boha.
Pán Ježiš si povolal do apoštolskej služby 12 mužov a tak to hovorí aj apoštol Pavel, aby cirkev spravovali muži. Možno sa aj dnes mnohým kresťanom zdá tak, ako kedysi Saulovi, že je to jedno, kto koná službu Bohu, hlavné je predsa to, že sa oslavuje Boh. Ale ustanovenie Pánovo, je ustanovenie Pánovo, tak ho svojvoľne nemeňme, aby aj cirkev nepostihol trest od Boha.
Vo svete je veľa luteránskych cirkví, ktoré sú verné Písmu a starokresťanskej tradícii a ženy do duchovného úradu neordinujú. Tieto cirkvi ktoré zastávajú „konzervatívne“ stanovisko v otázke „ordinácie žien“, vždy patria aj do tábora, ktorý odmieta požehnávanie párov rovnakého pohlavia. Je to napr. LCMS – Luteránska Cirkev Misourskej Synody v USA, alebo SELK – Slobodná Evanjelická Luteránska cirkev v Nemecku, alebo Luteránska cirkev v Lotyšsku, ktorá mala vysviacku žien uzákonenú, ale potom ju zrušila. A čuduj sa svete, tieto tzv. „konzervatívne“ cirkvi nemajú ani zďaleka taký problém s nedostatkom novokňazov, ako ho majú mnohé cirkvi s liberálnejším zameraním.
Ak si niektorá cirkev myslí, že bude viac príťažlivejšia pre ľudí tým, že príjme do svojho zamerania „moderné prvky“ zo sveta, ako je napr. agenda feminizmu a LGBTI, tak je v hlbokom omyle. Tieto liberálne cirkvi ľudia vo veľkom opúšťajú a odchádzajú preč. Dnes ľudia túžia zažiť „autentické kresťanstvo“, kde sa Božie slovo nielen káže, ale aj reálne žije.
Možno si niekto povie: čo ma kňazská vysviacka žien spoločné s feminizmom, či agendou LGBTI ? Pohľad do iných cirkvi nám ukazuje, že sú to spojené nádoby a že vysviacka žien, je vždy len prvým krokom na ceste k ďalšej liberalizácii v cirkvi. Ak raz svojvoľne zrušíte ustanovenia Písma, urobíte tak aj druhy krát. Potom po určitom čase vždy nasledovali ďalšie kroky, ako napr. debaty v cirkvi o tom, či je správne hovoriť o Bohu ako Otcovi, keďže Boh je naše všetko aj Otec aj Matka a v niektorých cirkvách už uvažujú nad tým, ako Boha oslovovať v nejakej rodovo neutrálnej forme. V ev. cirkvi vo svete sa začala otvorene presadzovať agenda LGBTI. Cirkev nemá problém s tým, že jej duchovní – muži aj ženy sa otvorene hlásia k tomu, že sú gayovia, či lesbičky. Niektorí duchovní žijú priamo na farách s osobami rovnakého pohlavia a vôbec nikomu to nevadí. Veď sme predsa moderná cirkev, ktorá kráča s dobou. My predsa nie sme spiatočníci, ktorých myslenie uviazlo kdesi v stredoveku. Myslieť si, že nás to nezasiahne a že u nás je niečo také nemožné, je iba ilúziou. Aj tu platí: čo vidíš dnes na inom, čakaj zajtra na sebe…
Br. Holčík v EPST píše: ženy vo funkcii biskupa sa osvedčili vo viacerých protestantských cirkvách v Nemecku, Švédsku… bude tak aj na Slovensku ?
Takže ukážme si niekoľko príkladov : Biskupka švédskej luteránskej cirkvi, Eva Brunne zo Štokholmu, žije v registrovanom partnerstve s osobou rovnakého pohlavia. Jej priateľka Gunilla Lindén, mladšia o dvadsať rokov, je pritom tiež evanjelickou farárkou. Biskupka Brunne navrhla dať dole kríže z kostolov a vytvoriť v kresťanských chrámoch špeciálne modlitebne pre moslimov.
Biskupka Maria Jepsen bola považovaná za feministického teológa a za liberálnu biskupku, ktorá počas svojho funkčného obdobia podporovala partnerstva homosexuálov. Biskupka 16. júla 2010 odstúpila zo svojho postu po tom, čo Der Spiegel 10. júla 2010 oznámil, že Maria Jepsen bola už v roku 1999 informovaná o tom, že jeden duchovný sexuálne zneužíval maloletých a nič s tým neurobila.
Margot Kässmann bola biskupka evanjelickej luteránskej cirkvi v Hannoveri (1999 – 2010) a predsedníčka Evanjelickej cirkvi v Nemecku (EKD) (2009 – 2010). Táto biskupka sa po 26 rokoch manželstva rozviedla. Biskupka Kässmann odstúpila z úradu potom, ako ju policajti prichytili, že riadila auto v stave opitosti.
Takže aký bude náš postoj bratia a sestry, ostaneme verní Písmu, alebo sa prispôsobíme novodobým trendom ? Poučíme sa na chybách druhých, alebo si ich budeme musieť prežiť na vlastnej koži ?
Stanislav Baloc, evanjelický kňaz CZ Štrba
Vážení kritici bojujúci proti ženám v našej cirkvi, ste úbohí tvorovia, nehodní žiť v 21. storočí. A ste nehodní byť členmi, nieto kňazmi našej Lutherovej cirkvi. Správate sa, akoby ste boli členmi práve RK cirkvi. Teda tej, ktorú sa snažili zreformovať Luther a ďalší reformisti. Už pred 500 rokmi pochopili, že je treba oprostiť sa starých dogiem a bludov. A verní písmu, či evanieliám, postupovali v zmysle učenia Ježiša Krista, ktorý učil o rovnoprávnosti a kresťanskému spolužitiu medzi národmi, ale aj medzi mužmi a ženami. A mať starokatolícke názory na úlohu žien môže mať iba úbohé hoviadko, nehodné byť členom našej demokratickej, kresťanskej cirkvi. Ja som pozna veľa farariek a absolvoval ich bohoslužby. Môžem povedať že mnohé sa svojej úlohy zhostili oveľa lepšie ako veľa ich mužských kolegov. A ak chcete ich porovnávať so švédskou, či nemeckou biskupkou tak si uvedomte, že tie štáty sú presiaknuté praktikami protikresťanských síl, ktoré sa snažia aj genderideológiou a ďalšími praktikami rozvrátiť protestantské cirkvi, pretože RK cirkev už majú akoby na tanieri… A že úbohí švédi, ktorí sú atakovaní protikresťanskými silami, ktoré im nedovolia vzoprieť sa, si takúto osobu zvolili, to je ich vec. My sa takémuto stavu ešte vieme vzoprieť. Veď aj na našu teologickú fakultu zavítali po 89 roku slobodomurárski odborníci, ktorí zasiali dračie semä medzi posluucháčov, čo sa v týchto dňoch prejavilo protestom pred redakciou vlastného periodika a vlastného vydavateľstva. Títo úbohí kňazi, určite stimulovaní judášskymi grošmi sa zachovali ako úbohí tzv. „Slušní ľudia“. Teda prevážne katolíci mysliaci nie svojim mozgom ale mozgom svojich spovedníkov ovládaných nekresťanskými silami. A tak tieto úbohé teliatka a býčky mohli riadiť pionierky s ázijskými rysmi a novodobí, bradatí SZM-áci (Sorošovský zväz mládeže), ktorí si každý piatok chodili do pionierského paláca po nové zoznamy ľudí ktorých budú v pondelok odvolávať z vlády a polície. Ba možno neskôr aj z vysokých postov všetkých kresťanských cirkví. Keďže sa u nás už plánovali voľby do najvyšších orgánov, tak nástupcovia oných amerických lektorov zdvihli Prostredník. No na rozdiel od Švédska naša rada biskupov zasiahla a v zmysle evanjelií, ktorými sa naša cirkev riadi, odvolali súdruha, ktorý na pokyn nekresťanských síl začal šíriť gender ideológiu, odstavili dotyčného z pedagogickej činnosti. A nato vznikol v našej cirkvi už tretí puč. Jeho výsledkom je, že bol zmanipulovaný výber kandidátov na najvyššie funkcie. Na funkcie troch dozorcov prešli boli (po boľševicky) vybratí pučisti a nimi overení poskokovia, teda iba po jenom na každú funkciu. A toto drahí spoluveriaci si nesmieme nechať ! Navrhujem nevoliť z nich nikoho. Tým dosiahneme vypísanie nových volieb a tam musíme zvratiť zmanipulovaný výber jedine oných SZM-áckoslušných kandidátov. A trvať na väčšom množstve kandidátov, aby si cirkevná verejnosť mohla slobodne vybrať, koho si zvoliť. A je zaujímavé, že na post GB navrhli až 4 osoby. Okrem jedného, ktorý sa mi však zdá najserióznejší kandidát, poznám osobmne ostatnýách troch Teda aj obe panie farárky. Tak teda sa k nim vyjadrím. Poznám ich osobne a z morálneho a odborného hľadiska ja osobne nebudem mať žiaden problém, ani mindráky, ako niekltorí tu (ne)slušní kritici. A tomu súdruhovi, torý tu vytiahol švétsky vzor len jedno. Na rozdiel od onej švédky obe naše farárky žijú v usporiadaných kresťanských manželstvách. A teda podľa našich písema pravidiel našej cirkvi v zväzku s partnerom opačného, teda mužského, pohlavia. A protitomu nemôžu povedať nič ani katolícky dogmatici, na ktorých sa vážení kritici podobáte. Teda ešte raz, ako inteligentný a vysokoškolsky vzdelaný človek prírodovnedného, humanitného a technického smeru, bez problémom prijmem ak v slobodných voľbách bude jedna znich za biskupku zvolená. A budem ju rešpektovať, pretože sú erudované a vo svojich zboroch pôsobia už dlho. A keďže, anicirkevníkov od Modry, ani liptovských nepokladám za neinteligentných a nesvojprávnych, tak som presvedčený že ich cirkevníci sú, napriek ich pohlaviu, s ich teologickou ale aj občianskou činnosťou spokojní. Ale je tu jedno ale. Keďže výber všetkých kandidátov, korí už boli, či ešte len budú zvolení, bol dosiahnutý nečestnou manipuláciou (za ktoú oni možno nemôžu)bolo by nanajvýš seriózne aby sme všetci voliči odignorovali voľby aj týchto štyroch kandidátov. Teda nedali im nikto ani jeden hlas. A všetky cirkevné zbory, aby podali protes na GBU z manipulácie výberu kandidátov ako aj samotných volieb. A aby sme dosiahli zrušenie týchto nekresťansky zmanipulovaných volieb a dosiahli tak zmeny boľševického výberu na kresťanský výber navrhutých kandidátov, bez možnosti namietania proti ich výberu tak by sme dosiahli aby si naši voliči, teda členovia cirkevných zborov)mohli slobodne vybrať a zvoliť bezúhonných a serióznych funkcionárov. Voľby by mali byť až v jeseni a aby som voči týmto štyrom kandidáto mebol zlý tak navrhujem aby automaticky boli opäť zaradení na kandidátku. Ale už pouzstávajúcu minimálne z dvojnásobného počtu terjších štyroch. A potom by sme sa mali pozrieť na zúbky judášom z radov teológov, ktorí špinia cirkev a bezhlavo ako nesvojprávne hoviadka kposlúchajú príkazy nedovzdelaných pionierok a bradatých SZMákov, diktované súdruhmi z Pionierského pakláca. Le tak, zomknutím sa, zachránime našu cirkev pred rozkladom a opúštaním našich radov slušnými evanjelíkmi, ktorým sa zdvíha žalúdok nad tým čo sa okolo nás deje a k akému úpadku speje naša cirkev. A preto prosím Pána Boha nášho všemohúceho, aby nám dal sily, aby sme tak ako kedysi Ježiš Kristus, vyhnali háveď z chrámu (našej cirkvi).
Milý brat, skvelý postreh, a súhlasím s obsahom článku. Už som na túto vážnu vec intenzívne upozorňoval na soc.sieťach, takže sa mýliš, ak si myslíš, že si jediný hlas, „volajúci na púšti“. Len Ti nejako uniká zásadná vec, kde v Novom zákone nachádzaš dôvod, aby si sa Ty sám nazýval a tituloval kňazom? Alebo sme všetci kňazi, v zmysle NZ, a teda aj ženy, alebo len farári muži sú kňazi, keď sa tak podpisuješ? Nuž buď prosím dôsledný… Ujasni si, či sa ty sám môžeš nazývať kňazom, predtým, ako upozorníš, že kňazstvo žien nie je v súlade s písmom. Podľa môjho názoru nie si o nič viac, ani o nič menej kňazom, ako ja, alebo moja manželka, alebo tvoj brat či sestra. Ale môžeš ma presvedčiť o opaku, ale jedine na základe písma, nech sa páči…
Riešiť ordináciu žien v ECAV v čase, keď si spomedzi štyroch kandidátov na generálneho biskupa (ktorí mimochodom prešli na kandidačnej porade riadne demokratickým spôsobom) sú aj dve moje kolegyne a spolusestry, mi príde ako „čudné načasovanie“. Doteraz s tým problém nebol? Je to abolútna podpásovka otvárať to teraz. Minimálne to nie je férové. Príde mi to ako dehonestácia služby našich sestier faráriek, či kaplániek. Pokiaľ je potreba to otvárať a riešiť, nech sa páči. Ale nie teraz a nie takto! Z 19 duchovných v Gemerskom senioráte je 11 žien!!! Keby som ich teraz mal poslať preč len preto, že sú ženy, nás 8 chlapíkov, ktorí by sme ostali – no, veľa vody by sme nenamútili… Skôr by nás malo trápiť, prečo na EBF UK študuje a do kňazskej služby sa hlási tak málo chlapcov … Nezlyhávame skôr v tomto ako rodiny v kresťanskej výchove svojich detí (chlapcov), ako spoločenstvá cirkevných zborov? Nezlyhávame v práci s dorastom a mládežou?
Milý brat súhlasím s Vaším článkom, hovoríte mi z duše,len neviem čo sa tu niektorým diskutujúcim nepáči,pokiaľ viem čítať,tu otázka znela „či je zvolenie žien za biskupku v súlade s Písmom“,ide tu o podstatu veci,či je kňazská služba žien v cirkvi v súlade s Božím slovom a ako to ďalej pôjde s našou cirkvou,keď to tak do budúcnosti zostane. Vážim si prácu našich niektorých zanietených faráriek,pozorujem ich ale…mne ten článok vôbec nepríde ako dehonestácia služby našich sestier faráriek,či kaplániek ,sestry farárky môžu mať inú náplň práce ako reprezentovať našu cirkev napr. vyučovanie náboženstva,venovať sa deťom na besiedkach,mládeži, venovať sa seniorom, chodiť návštevovať chorých,či doma,či v nemocniciách,v penziónoch a pod…
A teraz ešte niečo z iného súdka,na EBF by mali prejsť študenti sitom,aby nie každý čo sa tam prihlási,aby získal titl. Mgr.tam aj ostal a potom sa nedal vysvätiť ,alebo zase aby boli vysvätení aj takí farári,či farárky,aby sa za nich bolo treba hanbiť ako sa správajú v kostole a ešte pred oltárom… /osobný zážitok/
Ak by som mal hodnotiť kandidátov, ktorí sami seba kandidovali vybral by som si ženu. Doc. Hornanovu. V diskusii v piatok v kostole v BA pani Hudakova samé frázy, hlučnosť ako u sedliaka,pán Kanuch – ucho mlade,pán Elko – a tento vtip poznate,jedine pani Hornanova bola kultivovana, ako sa na biskupa patrí. A rétorika pani Hudakovej, ze ludkovia. Uz vidim b. Zvolenskeho alebo premiera,ze povie ludkovia ako na schodzi JRD. A zaver bol otras, spev, no neviem, horsie ako za Mečiara. A za kampan mozete pri vychode z kostola zaplatit,ze sme si tu prisli pokecať. Tak to už bola tutovka. ?
Milý pán Ján V., piatková diskusia kandidátov na post generálneho biskupa nebola kampaň ani jedného z nich – bola to akcia mládežníckych spoločenstiev jedného z bratislavských zborov (tak, ako to bolo niekoľko krát opakované). Tieto mládeže zvyknú organizovať podobné akcie pre seba, no keďže sa jednalo o pomerne zaujímavú tému, sprístupnili ju (v dobrej viere, bez akýchkoľvek postranných úmyslov a ako súčasť svojej služby) aj širokej verejnosti. A vzhľadom na počet ľudí, ktorí si ju pozreli buď priamo v kostole, alebo na internete je zrejmé, že o takúto diskusiu bol veľmi veľký záujem a bola veľmi užitočná a určite aj potrebná. Vyhlásená možnosť prispieť na náklady spojené s prenosom bola vyslovene len za účelom pokrytia nevyhnutných nákladov, ktoré mala mládež s prípravou tejto akcie. Ak by nikto neprispel ani centom, bolo by to úplne v poriadku. Nikoho do toho nenútili a ani by kvôli tomu neskrachovali.
A čo sa týka vašich ostatných komentárov k prejavom a vystupovaniu jednotlivých kandidátov, k tomu poviem asi len toľko, že súdiac podľa obsahu a formy vášho príspevku, asi ani nie je potrebné sa k tomu veľmi vyjadrovať. Všetci štyria kandidáti sú veľmi skúsení, schopní a oddaní pracovníci našej cirkvi, ktorí by dokázali dôstojne a dobre reprezentovať ECAV na akejkoľvek úrovni.
Milá pani Marta, váš citát „sestry farárky môžu mať inú náplň práce ako reprezentovať našu cirkev napr. vyučovanie náboženstva,venovať sa deťom na besiedkach,mládeži, venovať sa seniorom, chodiť návštevovať chorých,či doma,či v nemocniciách,v penziónoch a pod…“ – je v zásade odňatím, či porušovaním ich práv, ktoré im poskytuje aktuálna ústava ECAV. Podľa článku 8 (1): „Všetci členovia Evanjelickej cirkvi bez rozdielu rasy, pohlavia, jazyka, sociálneho a spoločenského postavenia majú rovnaké práva.“ – teda aj právo reprezentovať našu cirkev. Pokiaľ je s tým v cirkvi taký obrovský problém, teda iniciovať zmenu ústavy! Mimochodom, keď sú zvolené za zborové farárky, cirkev nereprezentujú? Keď sú zvolené za seniorky, cirkev nereprezentujú?
Niekoľko postrehov – 1. o nás bez nás!
2. klerikalizmus útočí.
3.skrývame sa za Božie slovo. Veď vieme predsa my teológovia, prečo ap. Pavol tak napísal, aby sa ženy nevyjadrovali v spoločenstve, lebo boli v tej dobe nevzdelané. Ale dnes, keď máme učiteľky, lekárky, právničky, sudkyne a vedkyne rôzneho druhu a aj muži akceptujú, ba dokonca rešpektujú, je to smiešne tvrdenie. Byť ženou nie je amorálne. Ak áno, potom sa nám treba do Písma viac zahĺbiť a možno viac pri tom na svoju matku pomyslieť.
článok brata baloca nevnimam ako utok na zeny v cirkevnych funkciach, ale ako jeho postoj k respektovaniu zakona – Pisma. Brat prezentuje zasadovy postoj, ktory vnimam tak, ze na cervenu, kedze tak je to v zakone napisane – treba na krizovatke stat aj ked siroko daleko nie su ziadne auta a nic by sa nestalo – mozno by plynulosti premavky dokonca prospelo – ak by sme v takej situacii zakon teda cervenu nerespektovali. Aj to je sice mozne ako vieme, ale ma to jasne napisane pravidla kedy a kto tak moze urobit…ale Pismo pozna len jeden vyklad a polozme si otazku, preco aj pri poslednej veceri sedeli len ludske bytosti muzskeho pohlavia.
Odhliadnúc od teologických argumentov, je podľa Vás br. farár Baloc v poriadku na volebnom konvente vyzývať, aby sme nevolili ženy? Ďakujem vopred za odpoveď!
Pán autor je zrejme rád, že je muž, teda, že sa nenarodil ako žena. Aké prízemné! Apoštol Pavel písal svoje listy v dobe, keď ženy boli v roli akej boli. Čo by bola cirkev dnes bez žien?
Ako žena súhlasím s názorom Jána V. , ktorý krásne vystihol kvality najlepšej kandidátky – sestry Horňanovej. Práve ona je jediná hodná tej funkcie. Okrem toho že je charakterná , milá a príjemná , má jediná vhodné vzdelanie. Eľka ako hulváta a Kaňucha ako holobriadka neriešim ale veľmi ma sklamalo , že sestra Hudáková kandidovala a sťažila tým pozície sestry Sidónie. Je totiž jasné že luteráni budú voliť jednu alebo druhú sestru. Osamote nemajú veľké šance ale keby sa ich hlasy sčítali jedna z nich by vyhrala. I keď Katku poznám , budem jej to dávať za vinu ak hlasy luteránov prepadnú. Mohla si uvedomiť že už raz neuspela vo voľbách , že nemá vzdelanie a tridsať rokov sedí v jednej dedinke pod Kriváňom kde je síce pekne ale na spôsobe jej komunikácie sa to odrazilo. Napokon je tiež vo veku, kedy sú ženy náladové a majú dosť starosti samé so svojim klimaktériom. Sidónia má však za sebou štúdiá v USA , Izraeli , Nemecku a má predsa iný rozhľad. Kto dokáže čítať a prekladať hebrejsky , dá mi za pravdu.
V poste biskupa treba riešiť aj mnohé ťažké záležitosti s akými sa bežný farár / senior spravidla nestretne. Ženy sú prirodzene emotívnejšie. Zložité veci pre ne môžu byť priťažkým bremenom. Ťažšie sa im čelí tlaku. Je to môj nielen teoretický názor, ale aj skúsenosť z pôsobenia v rôznych cirkevných grémiách.
Vzhľadom na uvedené, čo sa úradu biskupa týka, ak je ochotný prijať ho CHARAKTERNÝ A KOMPETENTNÝ muž, dal by som mu prednosť. Nie však preto, že by azda ženy boli iba „2. trieda“. Tou nie sú. Moje úvahy smerujú skôr o ochráneniu žien – kolegýň pred tým, čo môže byť bremenom nad ich sily.
Podstatné je, aby úrad biskupa zastávali ľudia charakterní, ktorí nielen deklaratívne, ale životnou praxou potvrdzujú, že úrad biskupa nevnímajú ako ďalší schodík v kariére, či spôsob, ako osláviť seba, ale vskutku ako službu.
Luther dokázal čítať a prekladať hebrejské texty. No nie to činilo dobrým duchovným pastierom. Aj on mal svoje tiene. Napr. niektoré jeho názory na ženy však nie sú práve najlichotivejšie. Luther zostal v otázke žien synom svojej doby. Hoci možno vybadať aj svetlé momenty – manželka Kataríne zveril hospodárske otázky v rodine. Bol však človekom, ktorého prvoradým zámerom bola spása ľudí, ktorí mu boli zverení. Starostlivosť o ich duše. To je – má zostať v službe biskupa zásadné.
To, ako sestra podpisujúca sa Honty Hana hodnotí sestru K. Hudákovú, (… už raz neuspela vo voľbách, že nemá vzdelanie a tridsať rokov sedí v jednej dedinke pod Kriváňom, kde je síce pekne ale na spôsobe jej komunikácie sa to odrazilo. Napokon je tiež vo veku, kedy sú ženy náladové a majú dosť starosti samé so svojim klimaktériom) považujem za netaktné a poľutovania hodné. Škodí tým aj S. Horňanovej. Takýto spôsob „drukovanie“, ktorým „snadno a rychle“ zaškatuľkujeme iných, S. Horňanovej hlasy pridá len sotva.
Brat farár Šefranko , ty chceš povedať , že klimaktérium (alebo hovorenie o ňom) je niečo „netaktné a neslušné“? Prepáč ale to je čistá homofóbia z tvojej strany. Klimaktérium je normálna fáza v živote ženy , rovnako ako napríklad puberta. A keď povieme že puberťák sa nehodí na funkciu biskupa , je to neslušné? Ukazuješ brat farár veľmi moralistickú a pokryteckú tvár muža , ktorý tým že označuje fázu v živote ženy za neslušnú ženu diskriminuje. Myslím brat farár že trochu nadhľadu a menej mentorovania by ti pomohlo. Prečo nemožno hovoriť o klimaktériu. Aj mňa to čaká , aj všetky ženy ktoré sa dožijú vyše 40-tky! Čo je na tom netaktné ? A čo ty ako muž môžeš vedieť o krehkosti citového života ženy v klimaktériu? Pripomínaš mi starozmluvného patriarchu , ktorý oddeľuje menštruujúce ženy do oddelených stanov.
Som zhrozená z kandidátky na biskupku Kataríny Hudákovej, včera vo Zvolene chodila pomedzi nás ľudí a robila si kampaň. Hovorila ako EPST zraňuje duše ľudí pritom tie už dávno zranili farári aj ona. Myslí si, že keď bude pravdu skrývať pred ľuďmi budú hlúpi a budú jej nosiť peniažteky do kasičky a dajú na jej primitívne manipulačne rečičky. Farári zraňujú duše veriacich a za to bude aj ona raz súdená pred Pánom Bohom a ponesie si zodpovednosť aj za túto kampaň čo robí. Má pravdu Honty Hana, že to robí dosť primitívne táto pani Hudáková. Držím palce EPST, aby ďalej písal pravdu a hovoril ľuďom, aby verili Pánu Bohu a nie zlu, ktoré v cirkvi rastie ako huby po daždi.
Milá Evka zo Zvolena! Správne to vidíme – sestra Katka je kam vietor – tam plášť. Vždy sa vie otočiť tým smerom kam treba. Preto bola seniorkou za Fila i Klátika a chce byť ešte niečo viac. Sebavedomie jej nechýba ale nech neklame a nezavádza -teraz šíri že Posol zraňuje ale zároveň predsedá jeho redakčnej rade za čo berie určite pekné bonusy! Celý čas nič nepovedala a keď sa začala karta obracať prezlieka kabát. Ako môže byť predsedníčka časopisu z ktorého roky doteraz profituje? To potom znamená , že aj ona profituje z toho že Posol zraňuje. A to nie je pekné
Až teraz som si prečítala príspevok brata Dr. Ing. Petra Rastislava Sochu a musím povedať , že úžasné ako dokázal prepojiť politiku svetskú a cirkevnú. Toto mal dávno pradávno povedať jeden poriadny biskup ECAV! Výborný postreh a vynikajúca slovná zásoba , rada by som si od neho ešte niečo prečítala. Možno by nebolo od veci zriadiť takýto opozičný blog natrvalo , lebo sa zdá , že to naša cirkev bude potrebovať (aspon doterajšie výsledky volieb to naznačujú).
Honty Hana vaše nenávistné komentáre voči sestre Hudakovej raz bude súdiť Boh,rada by som vedela,čo vás k tomu viedlo,ak by boli všetci luteráni ako vy,môžeme dať veľké zbohom tejto cirkvi,to je asi vás ciel,ani to vám nedošlo ako sa k týmto vašim komentárom môže cítiť jej rodina a jej matka,ktorá tejto cirkvi aj s manželom obetovala celý život a jej dcéra sa o to snaží celým svojím životom,želám vám,nech Vám Pán Boh odpustí tie odporné komentáre….
Nerozumiem čo je odporná a hriešne na klimaktériu? Žena ktorá je v klimaktériu sa má hanbiť? Je hriešna? Nesmie sa o nej hovoriť? To ste celí vy – tvárite sa ako presladený čaj ale v srdci ste jedovatí farizeji. Obviňuješ ma že ti chcem zničiť cirkev? To netreba , vy si ju totiž už zničili sami 13. júla.
A neodpustím si ešte jeden komentár. Pani Hudáková je zodpovedná za to že do druhého kola nepostúpil luteránsky kandidát. Bolo totiž nad slnko jasnejšie , že Hudáková to nemôže vyhrať (posledné voľby to ukázali) a ani ohroziť tandem Kaňuch – Elko. Jej úloha však stanovená biskupom Sabolom bola kľúčová – zabezpečiť rozptyl hlasov potencionálnych voličov protibrozmanovského kandidáta. A ako ukázali výsledky , krásne sa to podarilo. Keby sa hlasy čo boli za ňu a za s. Sidóniu spojili, bol by iný kandidát v druhom kole ako Kaňuch. Vyšlo to, gratulujeme pani Hudáková.